זה היה קצת לפני פסח, התיישבתי ליד המחשב עם צלחת עוגיות ואז אמא נכנסה לחדר עם מטאטא ביד… זהו דוקטור, זה כל מה שאני זוכר
Recent Comments
זה היה קצת לפני פסח, התיישבתי ליד המחשב עם צלחת עוגיות ואז אמא נכנסה לחדר עם מטאטא ביד… זהו דוקטור, זה כל מה שאני זוכר
The Antwerp City archive is only one of the many archives which has useful files for researchers on Jewish topics
Just as in other countries, Jews also left traces (and still are leaving traces) in Belgium: The oldest trace is a gravestone in the Flemish city Tienen (French: Tirlemont) of a girl who was known as Rebecca, daughter of Mozes. She passed away in the Jewish year 5016 which corresponds with the Gregorian calendar as 1255-1256.
Other traces of Jewish life are to be found in:
I found it exciting to read about a project by some academics and the Belgian State Archives who have been working for some months on the compilation of a Guide to Archives related to Judaism and the Jewish population in Belgium in the 19th-20th century. The makers of the guide intend to Continue reading
I received an invitation from the village of Philippeville which is in the southern part of Belgium to the inauguration of a monument in the memory of 49 Jews who were put into forced labor in quarries in Merlemont (Merlemont is part of Philippeville). The monument was erected last Sunday (16 December 2012) on the grounds of one of the quarries in Merlemont; the “S.A. Dolomies” which is nowadays part of the Lhoist Group (www.lhoist.com). I went with my brother Raffi.
Preceding to the inauguration a few speeches were given after which the national anthem of Belgium was played. Afterwards the monument was inaugurated which was followed by the inauguration and more speeches.
Finally we were all invited to the local schoola’s canteen in the Centre of Merlemont to have a chat, drink and snack.
The project which led to the inauguration of the monument, started when during a research on Merlemont a local city guide of the village, Marie-Noëlle Philippart, came across the Internet a phrase in a book (van Doorslaer Rudi, Schreiber Jean-Philippe, ‘De curatoren van het getto.”, Lannoo Uitgeverij, 2004, 411 p.) which indicated that during the Second World War there had been Jewish forced laborers in quarries in the village of Merlemont. After checking old records from the personnel, she found a list of fifteen names which then became the kickoff of her research which took two years and a half. She has discovered that in May 1942 a German ordinance stipulated that 60 Jews be put to work in quarries of Merlemont to mine limestone (dolomite). Of these 60 summoned, 21 workers and their families arrived during the summer of 1942 until March 1943 and lived in Merlemont. We find among them five armed partisans, hidden children, four moms who were arrested and deported on convoy XX of which at least one escaped. From late April 1945 to mid-May, there were still 28 Jewish registered incomes from Jewish workers in Merlemont, however only a few traces of their history could be found.
The project culminated also with the publishing of a book which is titled “Eté 1942 – Des étoiles jaunes à la Dolomie”. In her book the author elaborates about her findings and her communication with the witnesses she interviewed.
I had the pleasure to meet the author and other persons such as Mr. Christian Malburny from the organization Archéophil (http://users.swing.be/archeophil) who took an important role in bringing this book to fruition.
Eté 1942 – Des étoiles jaunes à la Dolomie by Mrs. Marie-Noëlle Philippart
I also met with Mr. Guy Pegoretti who Continue reading
Er was eens een arme jood die 2 dochters had. Toen de oudste de leeftijd bereikte om te huwen, maakte hij zich grote zorgen hoe hij een en ander zou bekostigen. Hij sprak erover met zijn vrouw en zij adviseerde hem een brief te schrijven naar G-d met verzoek hem uit de nood te helpen. Aldus geschiedde. Hij schreef een eerbiedige brief, maakte een onderscheid tussen de diverse posten waarvoor hij geld nodig had – in totaal 50.000 roebel – en stak het in een envelop waarop hij G-d schreef, maar zonder adres of postzegel, en stak de envelop in de postbus. Bij het legen van de postbus wist de postbeambte niet meteen wat hij met die brief moest doen. Omdat hij echter had gehoord dat een zekere Baron de Rotschild een grote weldoener was, stuurde hij de brief naar hem. Bij het lezen van de brief was Baron de Rotschild sterk onder de indruk van de hoop en het vertrouwen van de afzender. Hij overliep de diverse posten en na hier en daar iets te hebben afgetrokken, instrueerde hij zijn secretaris om de man een cheque van 40.000 roebel te sturen.
De man en zijn vrouw waren uiteraard bijzonder gelukkig en het huwelijk vond plaats. Een paar jaar later stelde zich hetzelfde probleem met de jongste dochter. De man wist niet goed wat doen, en zijn vrouw raadde hem aan om gewoon eenzelfde brief naar G-d te sturen. En zo geschiedde. En weer vond de brief zijn weg naar bij Baron de Rotschild. Deze herinnerde zich meteen zijn vorige donatie en tijdens het lezen van de brief was hij dan ook bijzonder misnoegd. Zeker omdat hij niet voor het huwelijk was uitgenodigd en ook geen dankwoordje had ontvangen. Hij zei tegen zijn secretaris dat hij niets mocht opsturen, maar bleef ondertussen toch doorlezen. Toen hij ook het post scriptum onderaan had gelezen, fleurde hij plots helemaal op en beval zijn secretaris om de man 50.000 roebel te sturen. Wat stond er in die ps? ‘Lieve G-d, wanneer U mij deze keer het geld stuurt, doe het dan niet via de Baron de Rotschild, want hij houdt er 20% van af.
(Bron: Toespraak burgemeester Bart de Wever bij aansteken van de menora op 13 december 2012 in de Stadsfeestzaal van Antwerpen, via joodsactueel.be – http://joodsactueel.be/2012/12/14/toekomstige-burgemeester-de-wever-illustreert-chanoekaspeech-met-wits)
Is it funny or sad if a group of academics make an error which even the unlearned can easily find out as being a serious mistake on the behalf of these academics?
Let me explain what I am referring too: I came today (16 November 2012) across a study on the website of the ‘ÐКÐДЕМИЯ ТРИÐИТÐРИЗМБ (Academy of Trinitarianism) which is based in Moscow (see their website at www trinitas ru).
In that article they try to analyze a particular stone which was found in the Pskov region (a city located about 20 kilometers (12 mi) east from the Estonian border, on the Velikaya River). After their lengthy analysis they come to the conclusion that:
1. The inscription on the stone is an epitaph. (correct)
2. Dialectal Russian language inscriptions. (incorrect)
3. Alphabet mixed, including Cyrillic characters, archaic Greek and Latin. (incorrect)
Here is the photo as published on their website:
And the drawing by Continue reading
In other articles I have explained a bit about the Antwerp alien files (immigrant files) and about the indexes through which you could find the file number of your relatives alien file (click here for the complete Table of contents). In this article it is my intention to explain how to get copies of the alien files you are looking for at the FelixArchief (Antwerp Archives).
Note: Since April 2015 much of the alien files are directly downloadable via the websites of the FelixArchief (see below). For other ´s, you may still require to use the website of Familysearch.org which has part of the collection online on its website. Read more about this collection (which originally comes from the FelixArchief collection):
https://familysearch.org/learn/wiki/en/Belgium,Antwerp,_Police_Immigration(FamilySearch_Historical_Records). The information in this article is thus only for the records which are not yet available online (through http://zoeken.felixarchief.be or https://familysearch.org/search): When you have found the file number of your relative’s alien file, you can continue to the next step which is finding out on which microfilm the file is and where to find that microfilm. This of course is on condition that the file was microfilmed since not all files were put on microfilm yet. For the files which were not microfilmed yet, there is another procedure but let’s start with finding the microfilmed files. Reminder: Before continuing, you’ll need first the file numbers, see for instructions and details on how to use the indexes in my other article: Using the indexes to the alien files at the FelixArchief. Let’s assume that we are looking for file number 163741 which we found in the indexes after searching for Abraham Timberg’s file number in the indexes. Now open in your web browser the following page: http://zoeken.felixarchief.be and click on the tab ‘Mijn mandje’ (translation: My basket):
This will Continue reading
Zoals ik al eerder heb geschreven (zie: Twee keer bijzitten (met of zonder koffiekoeken)) moet ik gaan bijzitten in het schoolgebouw van de Lamorniërestraat 93 te Antwerpen. Het is niet mijn bedoeling om hier met analyses en dergelijke te komen over de stemmingen, over de winnaars vs. verliezers, etc. Daar hebben we andere mediakanalen voor. Wel is het de bedoeling dat ik hier ga schrijven hoe ik het bijzitten ervaar als iemand die opgeroepen werd te om (verplicht) te gaan bijzitten.
Het is de bedoeling dat ik hier in realtime ga bloggen, een soort van “liveblog” dus.
(refresh deze pagina voor de laatste updates):
7:05 net de deur uit
7:23 Ik zit inmiddels in stemlokaal 39,de “opstartfolder” is zoek.
7:31 De “opstartfolder” is gevonden.
7:45 Een bijzitter voor stemhok 40(is in hetzelfde lokaal als stemhok 39 kwam te laat en mag als beloning naar huis. Hij erg blij natuurlijk aangezien hij als zelfstandige nu gewoon kan gaan werken, nu nog stemmen en dan gaat hij naar huis.
8:04 Net horen vertellen dat indien het de vorige keer bij het bijzitten “goed” heeft gewerkt, men opnieuw kan worden opgeroepen, van de andere kant kan men bij het veroorzaken van problemen worden beboet. Wat als iedereen moeilijk doet en niemand het meldt?
8:13 GJ laat me per e-mail weten dat men bezig is een regeling te treffen dat men slechts twee keer kan worden opgeroepen als bijzitter.
8:18 De stembussen zijn nog niet open. Een stemmer moet vertrekken en vraagt een bewijs dat de stembussen te laat open zijn gegaan. Hij krijgt hier dat bewijs blijkbaar niet.
8:25Ik mocht het systeem net testen.
8:26 De rijen worden langer, nog steeds dicht. Enkele gefrustreerde mensen maar (nog steeds) geen kabaal.
8:29 Eed is afgelegd. Stembus gaat open.
8:35 De stembus is geopend.
8:52 de oudere mensen hebben het moeilijk met het nieuwe systeem welke totaal nieuw is.
8:53…
9:15 Ik heb iets verkeerds gedaan, er staat namelijk “keer terug naar het vorige scherm “. Tja, dan moet je uitleggen dat dat een balk is waar je op Mag drukken met je vingers als je terug wilt naar het vorige scherm.
11:18 Toby Fischler komt net binnen, stemt hij op zich zelf?
12:48 Het valt me op dat de gepensioneerde mensen over het algemeen vroeg ‘s morgens zijn gekomen terwijl de jongere kiezers later komen.
13:32 Hmhm, nog steeds een lange rij. Om 15 uur gaan de deuren dicht.
13:48 Van tijd tot tijd gaat het alarm af. Een hoog geluid en best wel storend. Dat kan gebeuren als de printer hapert, als iemand de kaart er opnieuw insteekt, als het te lang duurt, etc.
Dan moet een bijzitter of de IT-man, die er de hele dag is om ondersteuning te verlenen voor zover dit nodig blijkt, de stemcomputer deblokkeren dmv een pincode of, in het geval van printerproblemen, moet de IT-man de printer nakijken. De kiezer moet bij printerproblemen de hele procedure dan wel helemaal opnieuw doorlopen. Lang leve de techniek.
14:20 GJ schrijft mij dat men in Vlaanderen 25 Euro verdient als bijzitter terwijl een Waal 50 pleuries krijgt en een Brusselaar 150! Misschien dan toch een verhuis naar Brussel regelen? Al is het maar voor één dag?
14:50 Mijn vrouw en kinderen zijn even langs gekomen met eten.
14:59 De eerste twee bijzitters willen weg,het is immers 15 uur. Discussie laait op. Ze zullen nog even ambtenaar moeten spelen. Hoe loopt dit af?
15:15 Bijna klaar, beetje over tijd, dat wel maar tja…
Mijn kinderen spelen buiten op de speelplaats van de school.
15:23Yes!! Klaar!! Nu mogen de bijzitters stemmen en dan is het echt klaar!
Eén van de twee bijzitters die weg wouden is vertrokken zonder te stemmen, de bijzitters kunnen immers pas na iedereen stemmen. Dit is hoe de pc zouden zijn ingesteld. De andere bijzitter is gebleven. Krijgt degene die is weggelopen de 25 Euro wel?! En een boete?
Persoonlijk heb ik begrip voor haar. Ze moet haar agenda overhoop halen en verder heeft ze een babysitter die wachtp, en dat kost ook geld!
15:37 Ik heb gestemd, nu mag alles worden afgebroken.
De weggelopen bijzitter bleek uiteindelijk nog steeds binnen te zijn. Misschien dat de politie-agent die wachter van dienst was, haar niet buiten liet zonder te stemmen?
15:45 Ik ben net vetrokken en 25 Euro rijker (als ze die gaan overmaken op mijn rekening).
15:50 Mijn dochter van vijf vraagt wie de burgemeester is geworden.
15:53 Ziezo, ik ben thuis. Ik heb mijn tas met leesgerief al weggedaan. Ik ging er namelijk van uit dat ik zat tijd zou hebben om te lezen. In 2009 toen ik moest bijzitten voor het referendum had ik inderdaad meer tijd om te lezen. Maar toen was het niet verplicht om je stem uit te brengen, nu wel. Nu ik het toch heb over verplicht stemmen vs vrijwillig stemmen; ik zag nogal veel mensen die moeilijk ter been waren en ook in de lange rijen moesten wachten, ook waren er genoeg mensen die at random hun keuze maakten op eender welke partij. Ze wisten immers niet op wie ze wel of niet moesten stemmen. Ze deden het enkel omdat stemmen verplicht is in Belgie. Ik vraag me af of men dus niet beter het stemplicht kan stoppen en enkel de mensen die willen stemmen,laten stemmen? Wel of niet stemmen is toch ook een democratische keuze die men zelf moet weten te maken?!
Ik ben opgeroepen om als bijzitter te fungeren voor de verkiezingen in het schoolgebouw van de Lamorniërestraat 93 te Antwerpen. Ik krijg er een vergoeding voor van 25 Euro. Gezien het feit dat ik er ten laatste van 7u15 ‘s morgens tot 15 uur moet zijn betekend dit dat ik per uur iets meer dan 3 euro voor krijg (heel wat minder dan de richtlijnen zoals te lezen valt op de volgende webpagina: http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=23946).
De vorige keer dat ik werd opgeroepen, was in 2009 toen een referendum werd gehouden over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. Op wikipedia leest men hier het volgende over:
De Oosterweelverbinding is het project voor het sluiten van de Antwerpse Ring. In het huidige plan (BAM-tracé) van de Vlaamse regering wordt de Expressweg (E34) ter hoogte van Blokkersdijk via een toltunnel (de Oosterweeltunnel) onder de Schelde en vervolgens via bijkomende tunnels onder het Straatsburgdok in verbinding gebracht met de R1 ter hoogte van Merksem. Initieel stelde de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) voor dit laatste deel een dubbeldeksbrug (de Lange Wapperbrug) voor, doch dit werd niet weerhouden. Het project is erg omstreden. Sinds 2005 bepleiten actiegroepen alternatieven om het doorgaand verkeer verder weg te houden van het stadscentrum en omheen de stad te leiden. In 2009 werd het BAM-tracé weggestemd in een volksraadpleging door de Antwerpse bevolking.
(Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oosterweelverbinding)
Het verschil van toen met nu, is dat men toen (als ik me goed herinner enkel tot 12 uur kon stemmen en verder was het niet verplicht om een stem uit te brengen. Nu is dat Continue reading
רק בישראל אתה יכול לשמוע שיחה כזאת
– ספארי שלום , מדבר דוב .
– דוב זה אריה , זאב נמצא ?
– רק שנייה … אני אבדוק עם איילה המזכירה .
אריה , זאב בפגישה עם דבורה המנהלת ..
.- אה .. אתה יכול למסור לו שנפגשים היום עם יעל , עופר ויונה הפקחים .. ?
ואם הוא יכול לאסוף בדרך את שחף וצבי מהעייריה ?
– בשמחה ..
– תודה פשוש
חסיד חב”ד נשא אישה שלא הכירה את כל מנהגי חב”ד. היא לא ידעה שבחב”ד אין נוהגים לתפור ‘עטרה’ על הטלית, ושנה אחת, לקראת יום-הולדתו של בעלה, קנתה לו טלית חדשה, מעוטרת בעטרת כסף מרשימה.
החסיד לא רצה שהאישה תיעלב, הודה לה בלבביות והלך בשבת בטלית לבית-הכנסת. ראה זאת אחד המתפללים, נטפל אליו ולגלג על הטלית שהתעטף בה. הייתה בפיו עקיצה לפני התפילה ובדיחה אחרי התפילה, ואילו החסיד שתק ולא הגיב.
בנו הקטן, שנעלב מהלגלוג על חשבונו של אביו, שאל אותו למה היה צריך להתעטף בטלית הזאת. השיב האב: “מה אכפת לך שבטלית אחת אני משמח שני יהודים”…
Source:שיחת השבוע גליון 1328 – ערב שבת-קודש פרשת שלח, כ”ה בסיוון ה’תשע”ב http://chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=8757&CategoryID=1644